Jurnalul unui avocat – Tipuri de clienți #1

Știai că și noi, avocații, ne alegem clienții în funcție de personalitatea lor?

În ciuda opiniei comune conform căreia avocații iau „orice dosar, doar să facă bani”, în realitate, un avocat bun va refuza întotdeauna un client  cu care nu rezonează sau a cărui problemă nu crede că o poate rezolva.

De-a lungul anilor, în consultanță dar și in litigii, am întâlnit și am colaborat cu clienți cu toate tipurile de personalități pe care ți le-ai putea imagina și, am decis, să creez o mică serie despre „Cu ce fel de clienți se confruntă avocații”.

Seria nu este nici laudativă și nici critică ci doar redă constatările unor avocați din relațiile cu clienții lor... plus o doză de umor.

Să începem...

1. Clientul „Dvs. știți mai bine, domnule avocat”

Respectuos din fire, calculat și încrezător în propriile alegeri, clientul „Dvs. știți mai bine, domnule avocat” nu așteaptă altceva decât excelența.

Acesta este unul dintre tipurile de client cu care este ușor de colaborat deoarece se implică în dosar doar la cererea avocatului însă trebuie tratat cu mare atenție, deoarece se va întoarce la 180 de grade dacă simte că încerci să profiți de încredea lui.

Avantajul unui astfel de client este acela că avocatul îl privește ca pe un veritabil partener și tinde să îl sune din proprie inițiativă pentru a îl informa despre cursul dosarului.

Dezavantajul acestuia este că uneori poate fi naiv, iar avocați nu foarte bine intenționați (sunt unii, puțini, care nu urmăresc neapărat beneficiul clientului) ar putea profita de el, lucrându-i dosarul superficial.

2. Clientul „Invizibil”

Clientul invizibil de obicei locuiește în străinătate, are o problemă care nu îl presează în mod urgent, astfel că limitează relația cu avocatul din proprie inițiativă.

De obicei, procesele acestor clienți durează mult, sunt tehnice și implică nenumărate termene de judecată, amânări pe motive de procedură însă și onorarii substanțiale.

Acest tip de client vrea să știe că, din moment ce a plătit avocatul care îl reprezintă, acesta va face toate  demersurile necesare în beneficiul său iar el, poate dormi liniștit și să se desprindă de proces.

Clientul „Invizibil” este de obicei întâlnit în dosarele penale de lungă durată fără să fie sub imperiul vreunei măsuri preventive și in dosarele  civile având ca obiect dezbaterea succesorală și partajul sau alte dosare ce necesită expertize imobiliare.

Avantajul clientului „invizibil” este acela că nu se stresează legat de dosar, fiindcă alte tipuri de clienți sunt mereu legate de dosarele lor și asta îi împiedică să își trăiască viața normal.

Dezavantajul acestuia este că, la fel ca și clientul  „Dvs. știți mai bine, domnule avocat”, poate să cadă ușor pradă unui avocat care nu îl reprezintă în mod corespunzător.

3. Clientul „YOLO”

Un tip de client aparte este clientul „YOLO” (You Only Live Once – Ai doar o viață). Acest client este dispus să își asume riscuri pe care avocatul său nu este dispus să o facă.

O consultanță cu un astfel de client se desfășoară astfel:

Client: spuneți-mi sincer, sunt șanse?

Avocat: din ce rezultă din documente, nu prea.

Client: deloc, deloc?

Avocat: deloc...

Client: nici măcar așa, o șansă mică, una minusculă?

Avocat: Bine, dacă stelele se aliniază corect, partea adversă nu se va apăra, judecătorul va citi dosarul fără ochelari... poate îl putem convinge că nu erați dvs. vinovat.

Client: YOLO! SĂ O FACEM! SIGUR CÂȘTIGĂM, EU SUNT NOROCOS DIN FIRE!

Avocat: (thinking... WTF).

Dacă ai la consultanță un client „YOLO” ar trebui să tratezi problema cu foarte mare grijă.

În mod normal, eu prefer să refuz contractul spunându-i să meargă să ceară o a doua opinie.

În cazul în care insistă îmi mângâi conștiința cu vorbele maestrului meu care îmi spunea „unul din drepturile fundamentale ale omului este dreptul la speranță, să nu-l răpim, uneori e singurul drept pe care îl mai are”, și închei contractele.

„În fond”, mă gândesc eu, „dacă tot va merge în instanță, măcar mă pot asigura că are parte de cea mai bună reprezentare.”

Cu toate astea țin, de fiecare dată, să îi transmit opinia mea și în scris, prin e-mail, în cazul în care în viitor are o schimbare de optică asupra propriului noroc.

4. Clientul „trup și suflet”

Acest tip de client este extrem de rar. E genul de client cu care ai o compatibilitate foarte bună încă de la început și puteți rezona din punct de vedere profesional.

Este genul de client care se duce la alți justițiabili și le zice „Avocatul meu e mai bun decât avocatul tău”. E puțin ciudat, dar trezește în mine de fiecare dată o umbră de mândrie.

Clientul „trup și suflet’ te recomandă tuturor, indiferent de problemă. Ba chiar îți face un lobby că te gândești să îl angajezi pentru un post de promoter.

Un astfel de client, tratat corespunzător, îți poate aduce cu sine mai multe dosare decât orice alt tip de client.

Acestea sunt primele 4 tipuri de clienți prezentate în această mini-serie, țineți aproape pentru următorul articol.

Dacă îți place conținutul site-ului nostru, nu uita să îl distribui!

Leave a Comment